Melodifestivalen

Melodifestivalen

Delfinal 2 2010

MelodifestivalenPosted by Tommy Sat, February 13, 2010 22:51:19

Delfinal 2

Eftersom vi på Magnifik Musik begagnar oss av ett numera, för oss, vedertaget poängsystem i våra musikaliska bedömningar tänkte jag applicera samma sak på den här omgångens bidrag. Alltså en skala från ett till tio enligt denna modell!

Först ut var Eric Saade med en låt som BWO kunde ha varit med och tävlat med. Det är inte alls särskilt svårt att känna igen deras sound i musiken och jag tyckte faktiskt han gjorde riktigt bra ifrån sig! Inte för att det var något jag skulle stå i kö för att se eller så utan för att han förvaltade det han hade att arbeta med på ett bra sätt. Jag ger honom en femma i betyg för den lättsmälta popbagatellen Manboy, och inte hörde man särskilt tydligt att Fredrik Kämpe varit inblandad i musikskrivandet heller, vilket jag ser som enbart positivt!

Andra Generationen & Dogge hörde till mina förhandsfavoriter, mycket på grund av att jag verkligen gillar Dogges mentalitet och att Andra Generationens bidrag 2008 – Kebabpizza Slivovitza snabbt blev ett av mina favoritbidrag det året. Tyvärr visade det sig snabbt att Dogges charm och närvaro inte skulle räcka särskilt långt. Hans rapping funkar inte alls och det enda som räddar låten från totalt fiasko är blåssektionen! Jag ger Hippare Hoppare en tvåa.

Kvällens första ballad – Innan Alla Ljusen Brunnit Ut, hade viss potential att lyckas med framfördes tämligen uselt av Anna Maria Espinosa som jag fann vara en bedrövlig sångerska i sitt framförande. Det blev intetsägande och gapigt och kunde säkert ha blivit mycket bättre med någon annan och skickligare sångerska. Jag ger bidraget en trea enbart på grund av potentialen av vad som kunde ha varit.

Det fanns också plats för lite modernt dansband i kvällen startfält. Highlights, som tydligen gjorts sig ett namn i dansbandskampen (jag har aldrig sett det programmet) tillsammans med MiSt framförde något som jag tyckte var ganska bra i förhållande till det övriga startfältet. I mina anteckningar är det enda låten jag har markerat med ordet ”Hook” och jag tror att det är en av låtarna som har garanterade radiospelningar framöver. Ska man jämföra med något annat är det kanske adekvat att nämna Barbados i sammanhanget. Jag ger Come and Get Me Now en fyra och det som är uppmärksam känner också igen Andreas Wistrand från talangtävlingen Fame Factory för några år sedan.

Pauline står sedan för lite rytmisk soul med retrofeeling. Hon hade helt klart den bästa rösten i kväll och med lätt rökighet i rösten kan kanske Sucker for Love växa sig betydligt större än vad ett enda framträdande lyckas åstadkomma. Jag tror kanske inte att det är riktigt den typen av musik som har någon större chans i eurovisionen men det var helt klart en upplyftande musikupplevelser bredvid de andra bidragen och den är utan vidare värd en femma i betyg.

Ytterliggare en ballad stod sedan på tur, och i refrängerna nästan lite av en powerballad faktiskt. Den förhandsfavoriserade Andreas Johnsson, som på pappret borde sopa banan med de flesta i startfältet, levererar kompetens och en känsla för melodin, men mycket mer är så blev det inte. We Can Work it Out var en rätt tråkig låt son snabbt faller i glömska. Men en fyra kan han trots allt få för framförandet som var bland de stabilaste för kvällen.

En fyra blir det också för Kalle Moraeus & Orsa Spelmän som framförde precis vad man kunde förvänta sig – folkmusik! Inget fel med det och jag brukar personligen gilla när man blandar in just den typen av musik i festivalen. Kalle Moraeus visar dock snart att han inte är någon större sångare, framför allt inte på höjden och det blev mest pannkaka av alltihop. Han levererar väl ok, men hade han haft fiolen med sig och inte gitarren och dessutom låtit någon annan sköta micken hade det nog blivit rejäl fart på tillställningen! Underbart får en fyra i betyg.

Så avslutades delfinalen med Hanna Lindblad och lite dunkade pop. Inledningen och något parti mitt i låten – Manipulated, låter misstänkt likt Kiss gamla slagdänga I Was Made for Loving You, men det finns ju bara tolv toner och den skrev ju redan 1979 så det må väl vara hänt. Mer än en trea i betyg för den här intetsägande låten kan det dock inte bli fråga om…

  • Comments(0)